Blog

Wat is jouw ‘Waarom’?

9 januari 2023

Wat je doet weet je wel, hoe je iets doet weet je misschien niet altijd, dat is te leren. Maar weet je ook waarom je doet wat je doet?

Veel doen we omdat we denken dat het nodig is en omdat we zien dat anderen het doen. We zijn vooral bezig met het aanleren van vaardigheden zodat we weten hoe we iets moeten doen om vervolgens helder te krijgen wat we doen. Antwoord geven op de vraag waarom je iets doet is misschien een grotere uitdaging.

Jarenlang heb ik keuzes gemaakt waarvan ik dacht dat deze logisch waren. Keuzes die mij wat zouden opleveren en een duidelijk doel hadden. En keer op keer kwam ik erachter dat juist deze keuzes mij niet gelukkig maakte. De Golden Circle heeft mij geholpen om doelen te stellen en keuzes te maken waar ik echt 100% achter kon staan. Hierdoor blijf ik gemotiveerd en nieuwsgierig waardoor ik blijf leren en ontwikkelen.

Wat is de Golden Circle?

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Dus voordat ik een hele uitleg begin over de Golden Circle stel ik voor dat je deze TED talk van Simon Sinek bekijkt. Wie anders dan hij, de bedenker van de Golden Circle, kan beter uitleggen wat het is?!

De Golden Circle komt van Simon Sinek. Hij wordt omschreven als één van de belangrijkste leiderschap denkers van onze tijd. In zijn boek Start with WHY beschrijft hij waarom sommige bedrijven hun producten met een paar woorden kunnen verkopen. De Golden Circle zoomt in op de binnenste schil van het bedrijf, de betekenis. Of zoals Sinek ‘m omschrijft in één eenvoudig woord: Waarom. Voordat ik verder duik in het concept van Sinek is het essentieel om een stap terug te doen en te kijken waar betekenis vandaan komt.

Betekenis helpt je doelen te bereiken

Mensen hebben basisbehoeften – of Wifi daarbij hoort mag je zelf invullen – maar er zijn ook offline denkbare behoeften zoals sociaal contact, waardering, lichamelijke beweging, veiligheid of ontwikkeling.

Als ik het minder algemeen maak en bijvoorbeeld werk uitlicht, dan heb ik schrijver Jelle Hermus nodig om één van de meest bijzondere menselijke eigenschappen te beschrijven: bijdragen aan een groter geheel. Het is wetenschappelijk bewezen dat onze drang naar meer, ons heeft gebracht waar we nu zijn. Dit verlangen naar meer, het verlangen naar betekenis stelt ons in staat om doelen te bereiken, bedrijven van invloed op te richten en om zelfs de wereld te veranderen. Maar waarom, hoor ik je denken. Motivatie zet aan tot beweging en motivatie is verbonden aan de ‘Waarom’-vraag.

Hoe duidelijker het doel waarvoor jij je in kunt zetten, hoe vaker jij op het puntje van je stoel zit. Betekenis inspireert en motiveert. Belangrijke reden dus voor bedrijven om dit als gemeenschappelijke deler duidelijk te hebben.

Drie cirkels; Waarom, Hoe en Wat

De Golden Circle wordt in deze voorbeelden veel toegepast door bedrijven, maar je kunt deze ook op jezelf betrekken. De meeste bedrijven en mensen beginnen met de ‘wat’-vraag. Wat doe je? Terwijl volgens Sinek de belangrijkste vraag de ‘waarom’ vraag is. Waarom kom je ‘s ochtends je bed uit? Waarom voel je motivatie om te gaan hardlopen? Waarom geef je leiding aan deze afdeling?

Golden Circle

Voorbeelden van Golden Circles

Golden Circle voorbeeld van Apple

Waarom In alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo en door anders te denken.

Hoe Onze producten hebben een prachtig design en zijn gebruiksvriendelijk.

Wat We maken toevallig geweldige computers.

 

Golden Circle voorbeeld van IKEA

Waarom – Aangenaam en betaalbaar wonen mogelijk maken voor iedereen.

Hoe – Continue prijsverlaging door het logistieke en productieproces efficiënter te maken. Mensen betrekken bij het creëren van hun eigen meubilair/inrichting.

Wat – Functionele meubels met een fraai design, die ook nog eens betaalbaar zijn.

 

Golden Circle voorbeeld van mijn praktijk en voor mij persoonlijk

Waarom – Ik breng bewustzijn en bezieling vanuit liefde en nieuwsgierigheid. Voor mijzelf en anderen in leven en werk

Hoe – Door met mijn openheid en enthousiasme te inspireren en verbinden

Wat – Persoonlijke training en coaching

Jouw persoonlijke missie

Golden Circles beperken zich niet alleen tot bedrijven. Je kunt je eigen Golden Circle maken, jouw persoonlijke missie formuleren. De voordelen hiervan zijn;

Je persoonlijke missie geeft je een gevoel van vreugde, enthousiasme en vervulling. Het zorgt ervoor dat je iedere dag opstaat met het idee dat je een waardevolle dag tegemoet gaat.

  • Je persoonlijke missie helpt je bij het maken van de juiste keuzes. Een missie geeft richting en zorgt ervoor dat je sneller en makkelijker besluiten neemt. Dit scheelt veel keuzestress en gepieker.
  • Je krijgt er positieve energie van en je ervaart moeiteloosheid en flow in wat je doet. Je maakt optimaal gebruik van je talenten en passies.
  • Je inspireert anderen met je eigen bezieling en daarmee trek je de mensen ook aan waar je je graag mee wilt verbinden. Zij leren graag van je en je kunt een voorbeeld zijn voor anderen.
  • Een persoonlijke missie geeft focus. Het helpt je bij het onderscheiden van hoofd- en bijzaken en maakt je daarom extra effectief.

Hoe ontdek je jouw persoonlijke missie?

Om je persoonlijke missie te ontdekken is het goed om jezelf een aantal vragen te stellen. De volgende 10 vragen helpen je om je missie duidelijk te formuleren. Als aanvulling op jouw antwoorden zou je vrienden, familie en wellicht collega’s kunnen vragen om ook antwoord te geven op deze vragen voor jou.

1. Wat deed je het liefst toen je kind was?
2. Wat kan jij van nature goed? Wat is jouw talent?
3. Wat zou je doen als geld geen rol zou spelen?
4. Wat wil je betekenen voor anderen?
5. Hoe wil je dat anderen jou zullen herinneren?
6. Wat heb je zelf gemist in jouw leven?
7. Waar erger jij je aan?
8. Waar word je blij van?
9. Wat wil je bereiken in je leven?
10. Wat had je vroeger niet, wat je nu wel hebt?

lauradeharder.insights.profiel

Formuleer je missie

De antwoorden die je op de bovenstaande vragen gaf zijn input voor je persoonlijke missie. De volgende stap is om een rode draad te vinden in de antwoorden die je hebt gegeven. Noteer hierbij de belangrijkste woorden die je ziet en die in je opkomen. Laat de woorden op je inwerken en probeer een zin of een aantal zinnen te formuleren.

Een aantal ‘handvatten’ om je te helpen bij het formuleren van je persoonlijke missie

  • Je missie begint met ‘ik’
  • Je missie is kort en krachtig
  • Je missie is makkelijk te onthouden
  • Formuleer je missie positief zodat je er energie van krijgt en zin hebt om deze te leven
  • Je missie geeft antwoord op de vraag; ‘Waartoe wil ik bijdragen?’
  • Je missie is nu en in de toekomst richtinggevend voor jouw doen en laten
  • Gebruik geen ‘twijfel’ woorden zoals ‘hoop op’ of ‘probeer’

Vind je het fijn om te sparren over jouw Why of lukt het je niet om zelf tot de kern te komen? Check dan mijn 1:1 coaching traject waarin ik 3 maanden met je meeloop en we onder andere aan de slag gaan met jouw persoonlijke Why!

Liefs Laura

Deel hem!

Vond je deze blog interessant?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
laura de harder

Over Laura de Harder

Ik ben Laura de Harder, mindset coach en trainer voor managers en teams in evenementen, leisure en hospitality. Met een positieve en enthousiaste benadering werk ik met jou samen aan een sterke mindset. Dit doe ik door middel van mijn nieuwsgierigheid en het koppelen van mijn ervaring en kennis aan jouw situatie. Vanuit oprecht contact, prikkel ik en daag ik jou uit om het beste uit jezelf en elkaar te halen. 

Laat een reactie achter

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven